الثلاثاء، 11 أغسطس 2009

دنيـــــــــا


دنيـــــــــــــــا

ماشي ماشي في طريـــق طويـــــــــــل
معرفش انا في أوولــه ولا وصلت لفين
بدَور في كل الاتـــجاهات يمين وشمال
علي حلم يمكن القيه بـــــس ده مستحيل
عارف ليــه ..لان اصلا مفــيش نـــوم
علشان احلم بيه..

لما بكون عايز اقول بصوت عالي
انا تعبان ولا متعافي
لو تعبان ياتري هفضل تعبان
ولا هيجي يوم وهتعافي

اسمع صوت سارينه البوليس
أقول خلاص فيه مغيث
يطلع كل اللي سمعته سراب
وأرجع تاني ابص للتراب

********



دنيا زحمه مفهاش رحمه
محدش بيقول كفايه
وهنفضل كده للنهاية
ديرين في ساقيه
لاعرفين لها بدايه من نهاية


دنيتنا فيها أنواع كثير من البشر
الكل فيها متخفي
لكن نوع واحد بس اللي مشتهر
مين..هوا الفقير

اوصف لي يابني الدنيا ديا
اقولك حبه وحوش
وناس ملهاش ديه

دنيا مليانه بالوحوش
مينفعش تجاريهم حتي لو بالجيوش
كتر عددهم مش السبب
لكن الخوف من التعب


--------------
سامح عزت 5/2009

هناك 8 تعليقات:

قوس قزح يقول...

اهلا بك فى عالم التدوين

adel يقول...

مش عارف
ده مبدئيا انا عملت اول كومنت في اول بوست :)

بس نتفق انا مش بعرف اجامل نهائي ابدا :):)

اولا هو المعني عاجبني قوي قوي
بس انت حاولت تلتزم القافية بس ااقولك اكتبي من غير ماتلتزم باي حاجة نهائي

الا لو انت بقي قاصد تكتبي شعر عامي و موزون و مقفي
ساعتها حاول تلاقي كلمات تنهي بيها سطورك جديدة عشان تشد القارئ

دي نصيحة .. انا مش دارس نهائي :):)
بس بحب اتفذلك قوي :):)

بس بجد المعني حلو قوي ... بس اكيد محدش بيعيش تعبان علي طول

doaa يقول...

جميلة قوي يا سامح
أحلى حتة لان اصلا مفــيش نـــوم
علشان احلم بيه
عجبتني قوي
ده أول زيارة وهتتكرر إن شاء الله

Sameh Ezzat - (خواطر خاطر) يقول...

قوس قزح .. انه ترحيب مشجع وفاتح للشهيه
-----------
عادل ..نصيحه غاليه لازم اعمل بيها صدقني انا فعلا محتاج اللي ينصحني وكمان احنا صحاب واعمل بمدأ شيلني واشيلك هههه

------------
دعاء ..دي للاسف كانت كلها احساسيس واقعيه عشتها بس الحمد لله ربنا شفاني (: اتممني فعلا انها تكون عجبتك وشرف ليا ان تتكرر زياراتك بس بعد كده هعمل كارته عشان الم تمن الكهربا اللي بستهلكا

--------
الحمد لله اني فيا نفس وبضحك بصوت عالي

محمد محمد مامون يقول...

كلام جميل يا استاذ سامح
مع تمنياتى بدوام الابداع

محمد محمد مامون

غير معرف يقول...

كلام جميل يا سموحة وربن يوفقك
اخوك محمد عزت

محمد عزت خاطر يقول...

حبيبى سامح انتا موهوب يارب تكون موفق على طول

غير معرف يقول...

اية يا سامح فين الجديد عايزين نعرف الافكار اللى فى دماغك
مستنى الجديد يا عريس
محمد عزت